Uppdatering Gotland

Nu äntligen kommer det, tänkte faktiskt ta mig tid å berätta lite om vistelsen på Gotland. De 4 första dagarna(inte 3) har ja ju redan berättat om tänkte berätta lite kort om de andra. Kanske inte allt som skedde men lite.

Ons, 9/7: Det hände inte så mycke denna dag. Som flera andra dar så var vädret extremt skiftande, ena sekunden kunde det vara sol å varmt å senare regn. Men men. Eftersom det regnade så tog familjen en tur me bilen, tänkte först besöka ett ställe. Men upptäckte att det typ inte fanns kvar så det blev ändrade planer. Så vi åkte till ett ställe som heter Ljugarn(där  va det bättre väder), där vi tog en liten promenad å sen tog en rätt så dyr fika. Tur att man slapp betala. Sen bar det hem. Det ände inte så mer denna dag. Vi spelade väl kort som vanligt. Plump spelade vi, kan säga att jag suger rätt så hårt på det, hehe.

Tors, 10/7:  Denna dag hände det en hel del. Kan ta det från början. Brorsan polare från fotbollen å innebandyn Robban, har landställe på Gotland. Å han var där samtidigt som oss liksom hans mamma å han å brorsans polare marcus(fotbollen å innebandyn). Så vi var bjudna dit på grillning sedan länge. Vi packade in oss i bilen å gav oss iväg på en ganska lång biltur. Dem bodde i Slite(norrut), en bit utanför Visby å vi bodde i Sproge som ligger långt söderut. Så det blev en stund i bilen. Vi var väl där vid 2, då det blev fika å massa prat å skratt. Sedan så tog vi bilarna å körde till ett bad. Där killarna Robban, Anders å Marcus badade, medan vi andra solade å pratade. Efter 1,5 timme typ så bar det av tillbaka. Där körde killarna(samma som badade) varpa(Gotlänsk sport), när dem kört en gång frågade dem om ja ville va me. Ja, sa ja å fick börja. Kan bara säga att jag vann. Haha. Den blev det ett antal rundor me kubb, ja å robban mot marcus å brorsan. Kan säga att båda lagen hade svårt att vinna på eget bevåg. Haha. Sen gjordes lite allt möjligt innan maten. Sen var det käk, grillad flintastek me färsk potatis å beanesie sås, mums. Middagen blev dessutom extremt rolig, vi förlängde nog våra liv rätt så riält. Kan bara säga, citera barbro: "Do you have some skräp to put in my påse"...Ingen fattar bara vi. Haha, el denna. Ät inte me mat i munnen. Efter maten så hängde vi ungdomar, vi snackade, killarna sköt lite me luftgivär. MP kastade kottar på mig. Just det, MP e alltså marcus. Fan både marcus å Robert har flera olika smaknamn. Robert: Robban, Räkan, Robbzon. Marcus: MP(initcialer), Petson, P. Det finns säkert fler. Jaja, senare på kvällen så hände det en hel del. Med lite olyckor, missförstånd men ingen kom till skada tror jag. Dessutom så cyklade jag, P, brorsan å Olivia(en granntjej till Robban, hon bor där året runt) 1,6 mil. Vi åkte till ett bad/hamn å tillbaka. Bra motion där. Det blev en sen tur tillbaka till Sproge, var väl hemma vid tolv el nåt. Kan bara säga att denna dag var den varamste dagen typ.

Fre, 11/7: Denna dag blev en riktigt slapp dag. När man vaknade så spöregnade det ute, vilket var en av orsakerna till att det blev en slappdag. Dessutom så va de flesta lite slitna från gårdagen. Dagen spenderades me att ja sov bort halva dan, sen blev det en hel del kortspelande både me de andra å själv. Övriga familjen åkte iväg å handlade lite mat å sånt. Jag stannade kvar å fixade lite i köket, vilket menas me att ja diskade å fixade lite i huset. Duktigt, jag vet. Sen så på kvällen så klarnade det upp å vi drog å spelade lite minigolf. Kan säga att det inte gick så värst bra för mig. Resten av kvällen spenderades framför tv:n å friidrott. Trevlig fredagkväll, nja inte direkt. 

Lör, 12/7: Den här dagen fick man inte sova länge, utan det var upp tidigt. Hade inte sovit många timmar kan jag säga. Det var nämnligen denna dag som vi skulle åka. Så det vara bara att packa å fixa. Hänga ut sängkläder, dammsuga å skura. Jag fick såklart fixa i mitt lilla hus där jag sov. När jag var klar så blev det en dusch å sedan blev det väntan på att pappa å mamma skulle bli klara me städandet å fixandet. Sedan bar det av till Visby, där vi spederade hela dagen. Vädret var som vanligt väldigt skiftande. Vi kom väl till Visby vid 11:30, vid 18:00 skulle vi va i hamnen så vi hade många timmar att göra av me. Det började me att vi gick runt å letade efter en resturang att käka på. Hittade tillslut en bra, hamnplats 5 tror ja den hette, Vi satt ute under typ regnskydd, medan vi käkade så öste regnet ned utanför. Jag tog en Nachotallrik, det var väldigt gott. Därefter så gick vi iväg å tittade på fartyget "Göteborg" som var där, väldigt häftigt. Sen gick vi tillbaka dit vi kom ifrån å va lite lata. Så vi tog ett turist tåg, haha. Efter den turen vandrade vi runt lite i Visby, kan tillägga att vädret hade ändrat sig helt. Nu va det sol å varmt. Vi gick å tog en fika. Sen så blev det en biltur, vi skulle åka å hälsa på Robban å hans mamma som hade loppis. Men åkte först fel, men hittade tillslut rätt. Så vi stannade en stund där å pratade. Därefter begav vi oss tillbaka mot Visby å hamnen, ,men innan vi körde dit så åkte vi å handlade lite käk å snacks som vi skulle ha på båten. Vid 18 så var vi i hamnen å som många vet som åkt där fått så å vänta i en timme el nåt. Vi hade som sagt hytt både påvägen ner å hem vilket va väldigt skönt. Under färden så käkade vi mat å snacks och underhöll oss me tv:n.  Båten avgick vid typ19 å vi var väl i nynäs vid 22:25. Sedan tog det en stund å komma hem som ni redan vet.

Så nu har ni fått massor att läsa, det var väl kanske det ni ville.

Vad jag gjorde idag, kanske jag berättar en snabbis imorrn, får se. Imorron så bär det ner till Sickla då pappa ska bjuda familjen på lunch. På dem där itaienska resturangen, den nära bion, vi har käkat där förut.

kram<3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0